12
Dec
Pancevacki most
RAS Foto Ana Paunkovic

Velika rekonstrukcija Pančevačkog mosta počinje 2026: evo šta se sve menja za Beograd i okolne opštine

facebook messenger viber
Javno preduzeće Putevi Srbije raspisalo je tender za izradu Plana detaljne regulacije (PDR) za rekonstrukciju Pančevačkog mosta, vredan 14 miliona dinara. Rok za prijave ističe 9. decembra, a ovaj korak predstavlja formalan početak najvažnijeg infrastrukturnog procesa za istočni ulaz u Beograd.

Prema procenama nadležnih, radovi bi mogli da počnu sredinom 2026., nakon što se reše imovinsko-pravna pitanja, sprovede tender za izvođenje i obezbede sredstva.

Ovo je vest koja direktno utiče na desetine hiljada građana, ali i na buduću vrednost nekretnina duž čitavog koridora Bogoslovija – Pančevo – Vršac – Zrenjanin.

Rekonstrukcija više ne trpi odlaganja

Pančevački most godinama je jedna od najopterećenijih tačaka u beogradskom saobraćaju. Stanovnici Palilule i Pančeva, ali i putnici iz Banata, upozoravaju na njegovo vidno propadanje, dok su stručnjaci saglasni da su kapaciteti mosta odavno prevaziđeni.

Samo u jednom popodnevnom špicu, skoro 6.000 vozila pređe preko mosta u roku od sat vremena. Deo konstrukcije koji koriste vozila teža od 12 tona je zabranjen, a jedini segment koji je obnovljen je železnički.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac objašnjava da je „usko grlo“ zapravo kombinacija nedovoljnog kapaciteta i loše organizovanih prilaza:
"Most ne može da primi novi protok saobraćaja, a izlazne saobraćajnice nemaju kapacitet da prime vozila sa mosta. Zagušenje je na početku i na kraju svakog dana.“

Kako će izgledati rekonstrukcija?

Prema predstavljenom konceptu, rekonstrukcija će biti jedna od logistički najzahtevnijih u Beogradu u poslednjih 20 godina. Najveći izazov biće održavanje saobraćaja tokom radova, zbog čega je planirano fazno izvođenje i izgradnja privremenih rampi.

Nailazi se na nekoliko ključnih tačaka:

  1. Rušenje postojećih i izgradnja novih prilaznih konstrukcija na potezu od Bogoslovije do mosta.

  2. Petlja Krnjača biće rekonstruisana kroz više faza.

  3. Pre početka rušenja, formira se privremena silazna rampa koja povezuje most sa Vilinim vodama, Klaničkom i Dunavskom ulicom, i dalje sa Ulicom despota Stefana.

Prema rečima Miodraga Poledice iz JP Putevi Srbije, tek nakon izgradnje privremenih rampi započinje demontaža postojećih konstrukcija u smeru Bogoslovija – Pančevački most.

Strateški značaj za budući metro i urbani razvoj

Urbanisti posebno naglašavaju da rekonstrukcija ne sme biti izolovan projekat. Pančevački most je deo šire razvojne zone koja će u budućnosti dobiti potpuno novu funkciju kroz beogradski metro, planirane trase javnog prevoza i potencijalne reurbanizacione poteze duž desne obale Dunava.

Arhitekta Danijela Rabrenović tokom razgovora za "RTS" upozorila je da "most mora biti integrisan u buduću ulogu te saobraćajnice. To znači precizno planiranje prilaza, metro stanica i ukupne urbane transformacije prostora oko mosta.“

Ovo je važna poruka i za tržište nekretnina: rekonstrukcija mosta i modernizacija čitavog koridora neminovno će uticati na cenu zemljišta i stanova na Novom Beogradu, Paliluli i u Pančevu.

Istorija mosta koji čeka novu epizodu

Na mestu današnjeg Pančevačkog mosta 1935. godine sagrađen je Most kralja Petra Drugog, koji je srušen u Drugom svetskom ratu. Današnji most poslednji put je kompletno obnavljan 1965. godine, a stariji Beograđani pamte ga iz perioda kada je bio estetski vredan i infrastrukturno pouzdan.

Šezdeset godina kasnije, pred njim je najveća rekonstrukcija do sada.