19
Nov
Voz
FOTO: MLADEN ŽARKOVIĆ

Beograd–Beč voz vraća se posle pet godina pauze: putovanje će trajati šest sati

facebook messenger viber
Plan za uspostavljanje direktne železničke linije između Beograda i Beča ponovo je u opticaju i trenutno se nalazi u fazi tehničke i operativne razrade između železničkih uprava Srbije, Mađarske i Austrije.

Ideja projekta zasniva se na obnovi i modernizaciji međunarodnog železničkog koridora koji bi, ako se realizuje prema planu, omogućio putovanje od Beograda do Beča za oko šest sati, uz potencijalno uspostavljanje saobraćaja tokom 2026. godine.

Šta predstavlja ova inicijativa za Srbiju

Reč je o planiranoj železničkoj vezi koja bi koristila postojeću modernizovanu infrastrukturu na pravcu Beograd–Novi Sad–Subotica i dalje ka Budimpešti, sa nastavkom prema Beču. Koncept predviđa dva polaska dnevno u oba smera, a model realizacije može biti potpuno direktna linija ili poludirektna sa presedanjem u Budimpešti, u zavisnosti od dogovora među državama.

Gde je projekat u ovom trenutku

Za razliku od deonica koje su već u izgradnji u okviru srpske železničke mreže, veza Beograd–Beč za sada nema status zvanično ugovorenog projekta, već međudržavne inicijative koja prolazi kroz fazu tehničkog usaglašavanja. Tokom 2024. i 2025. očekuje se definisanje operativnih, tehničkih i regulatornih uslova — uključujući signalizaciju, interoperabilnost, kapacitete stanica, vozni park i tarifni sistem. Tek nakon toga moguće je govoriti o tačnim rokovima i modelu finansiranja.

Važno je naglasiti da u ovom trenutku ne postoji potpisan sporazum ili komercijalni ugovor kojim se zvanično uvodi direktna linija Beograd–Beč. Sve informacije o početku saobraćaja i voznom redu predstavljaju radne projekcije železničkih uprava, a ne zvanične odluke.

Šta bi Srbija i region dobili

Uspostavljanje ove linije predstavljalo bi prvi savremeni železnički koridor ka EU koji bi omogućio putovanje do Beča za manje od sedam sati. Time bi se smanjilo opterećenje drumskog saobraćaja, ubrzala mobilnost ljudi i robe, podstakao turizam i obezbedio ekološki povoljniji vid transporta. Pored toga, pravac predstavlja logičnu osnovu za uznapredovale planove povezivanja sa Bratislavom, Pragom i drugim centralnoevropskim destinacijama.

Kada bi saobraćaj realno mogao da počne

Iako su se u javnosti pominjale 2026. i 2027. godina, tempo zavisi od završetka radova do Subotice, kao i od dogovora sa mađarskim i austrijskim železnicama. U stručnim krugovima procenjuje se da bi, u najboljem scenariju, prva probna kompozicija mogla da krene nakon potpunog puštanja pruge Subotica–Kelebija, što je najavljeno za kraj 2025. godine — ali samo ukoliko sve tri strane donesu blagovremenu odluku.

Drugim rečima - železnička veza Beograd–Beč postoji kao realna, ali još uvek neformalizovana ideja. Napredak zavisi od toga da li će se preliminarne najave pretočiti u konkretan sporazum. Tek kada bude potpisan operativni dogovor i definisan vozni red, moći ćemo da kažemo da Beograd ponovo ima direktan voz za Beč. Do tada, ovo je - ozbiljna inicijativa, ali ne i gotov projekat.