27
May
Podgorica
FOTO: RADOMIR KUČ

Kinezi grade, Evropa plaća: Evo kad ćemo konačno moći od Beograda do Bara za 4 sata

facebook messenger viber
Crnogorsko Ministarstvo saobraćaja privodi kraju pripreme za 21 km dugu trasu Mateševo – Andrijevica, drugu deonicu auto-puta Bar–Boljare. Kada se bude završio ovaj kapitalni projekat za region, od Beograda do Jadranskog mora moći će da se stigne za svega četiri sata.

Najpovoljniji i najkvalitetniji izvođač biće izabran pod strogim nadzorom Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), a početak pripremnih radova očekuje se u drugoj polovini godine. Na tender su stigle ponude deset konzorcijuma iz Kine, Turske, Indije, Azerbejdžana i jedne holandsko-turske grupe. Ministarstvo ističe da je poziv bio otvoren za sve, ali da su, osim Ballast Nedam-a, evropske kompanije ostale po strani. 

Izbor izvođača pod nadzorom EBRD-a

Najbolja ponuda biće rangirana tokom leta, posle čega sledi uvođenje izvođača na gradilište. Eksproprijacija je završena na 80 % trase do Trešnjevika, a javna rasprava o studiji uticaja na životnu sredinu odvija se u Kolašinu i Andrijevici.

Finansijska struktura: grant EU i kredit EBRD-a

Za ovu deonicu biće potrebno oko 550 miliona evra. Već je obezbeđen grant Evropske komisije od 100 miliona, u toku je procedura za dodatnih 50 miliona, dok je ključni oslonac povoljni kredit EBRD-a od 200 miliona. Potpisivanje ugovora planirano je za jul, a ostatak sredstava obezbediće se iz crnogorskog budžeta. Ministarstvo saobraćaja veruje da će finansijska konstrukcija biti zatvorena bez problema.

FOTO: RADOMIR KUČ Podgorica

Auto-put Bar–Boljare: ključni podaci i dinamika projekta

Prioritetna deonica Smokovac – Mateševo (41 km) otvorena je u julu 2022. nakon sedam godina izgradnje, sa 20 mostova i 16 dvocevnih tunela, uključujući i Moračički most dug 960 m. Cela crnogorska sekcija auto-puta Bar–Boljare duga je 165 km i predstavlja najzahtevniji deo budućeg koridora E-763 (Beograd – Bar), sa planiranih 42 tunela i 92 mosta, a ukupni troškovi projekta procenjuju se na više od dve milijarde evra. Izgradnja deonice Mateševo – Andrijevica trajaće pet godina, pa se završetak očekuje oko 2030, dok Monteput procenjuje da će spajanje sa srpskom trasom kod Boljara uslediti do 2032.

Šta Srbija dobija izgradnjom crnogorskog auto-puta

Završetak crnogorske deonice direktno jača koridor E-763, najvažniju drumsku vezu Srbije sa Jadranom. Time se skraćuje putovanje između Beograda i Bara, povećava protok robe i turizma, snižavaju troškovi transporta i otvaraju nove investicione šanse u jugozapadnoj Srbiji (Priboj, Prijepolje, Sjenica). Serbia postaje ključna tranzitna zemlja prema luci Bar, strateškoj tački za uvoz i izvoz robe iz Mediterana i Azije.

Koliko će trajati vožnja od Beograda do mora kada sve bude gotovo

Prema projekcijama crnogorskog javnog preduzeća Monteput i izveštajima srpskih medija, vožnja od Podgorice do Beograda skratiće se na oko tri i po sata (370 km), dok će ruta Podgorica – Bar, posle planiranih poboljšanja, trajati oko 40 minuta. Ukupno vreme puta od Beograda do barske obale biće približno četiri sata, upola kraće nego sada.